5 клас

Розділ: Другорядні члени речення.

Тема: Додаток, означення, обставина.

Очікувані результати за чинною програмою:

Знаннєвий компонент

  • знає другорядні члени речення;
  • формулює визначення додатка, означення, обставини.

Діяльнісний компонент

  • розрізняє додатки, означення, обставини, визначає їх у реченні;
  • будує речення, поширюючи їх додатками, означеннями, обставинами.

Ціннісний компонент

  • усвідомлює потребу в цінностях, зокрема щодо збереження довкілля.

Змістовний компонент: Екологічне маркування харчових продуктів і напоїв.

ЗМІСТ ЗАВДАННЯ

Наголосіть учням, що свідомий і мудрий покупець починає вибір продуктів харчування і напоїв з етикетки із відповідними позначками.

Об’єднайте учнів у три групи. Запросіть розглянути відповідні позначки харчової продукції та їх значення, і відповісти на питання:

Які позначки вам знайомі?

Що вони означають?

Навіщо звертати увагу на такі позначки?

Органічний продукт

Право на нанесення цього знаку отримує виробник харчового продукту або напою, який пройшов сертифікацію відповідно вимог, встановлених Європейським Союзом.

Органічна продукція виготовлена без ГМО. В ній відсутні хімічно синтезовані консерванти, барвники, ароматизатори, стабілізатори і загусники. Сировина вирощується без використання хімічно синтезованих пестицидів, добрив та іншої агрохімії. В органічному тваринництві заборонено використання антибіотиків, гормонів та стимуляторів росту.

Натуральний продукт

Право на нанесення цього знаку отримує виробник харчового продукту або напою, який пройшов сертифікацію. Право на застосування контролює держава.

В натуральних продуктах, що пройшли сертифікацію і позначені цим знаком відсутні:

  • шкідливі харчові добавки, консерванти і барвники;
  • ненатуральних складники – замінники;
  • складники зі зміненим генотипом за допомогою генної інженерії – ГМО.

Технологія виробництва натуральних продуктів не повинна впливати на природну користь натуральних складників. І це перевіряється.

Екологічне маркування продукту

Знаком «Зелений журавлик» може бути позначений натуральний продукт, виробник якого повинен пройти складну і тривалу процедуру сертифікації, що підтверджує дотримання екологічних стандартів на всіх етапах виробництва. Сировина з якої виготовляється продукт позначений таким знаком відповідає найвищим показникам якості та безпеки, виробництво – менш забруднює довкілля, а пакування безпечне і може бути перероблене якщо його відсортувати та здати на переробку.

Показники безпеки:

  • залишкова кількість нітратів, пестицидів та інших залишків агрохімії, важких металів;
  • питома активність радіонуклідів.

Запропонуйте учням в кожній групі підготувати «Пам’ятку споживача», використовуючи репліки-речення, що містять означення, додатки, обставини (3-4 речення).

Автор: Сєрова Г.В., канд. пед. наук, Державна екологічна академія післядипломної освіти та управління


6 клас

Розділ: Лексикологія.

Тема: Групи слів за походженням: власне українські й запозичені (іншомовного походження) слова.

Очікувані результати за чинною програмою:

Знаннєвий компонент

  • пояснює лексичне значення слова;
  • пояснює поділ слів на власне українські й запозичені.

Діяльнісний компонент

  • розрізняє слова за походженням (власне українські та запозичені);
  • користується словниками: тлумачним та іншомовних слів;
  • записує правильно іншомовні слова.

Ціннісний компонент

  • критично ставиться до надмірного вживання іншомовних слів у мовленні, надає перевагу українським словам.

Змістовний компонент: Сталий розвиток і енергія.

ЗМІСТ ЗАВДАННЯ

Об’єднайте учнів у пари, запросіть прочитати текст і обговорити інформацію. Запропонуйте поділитися своїми думками з однокласниками. Вислухайте 2-3 думки учнів за бажанням.

Відповідальна мода у тренді. Чому відомі дизайнери за секонд-хенд.

У світі нові тренди – вдумливе використання речей. Модні будинки вже не викидають застарілі колекції, а відправляють на переробку. У світових столицях моди відкриваються брендові секонди, а дизайнери придумують універсальні моделі, які будуть актуальні багато десятирічь.

У той час, коли одні вчаться купувати якісні товари у модних шоурумах, інші шукають способи звільнити свої шафи від непотрібних речей. Одяг стає екологічним, а купувати зайве вважається за поганий тон.

Попит на секонд-хенд у світі зростає шаленими темпами. І купувати вживані речі – не лише економія коштів, а мейнстрим у моді. Адже це можливість вдягатися дешево, різноманітно і мати стильний лук. А ще бути відповідальним споживачем і виявляти турботу про довкілля.

Завдання для учнів.

Виписати з тексту запозичені слова (іншомовного походження) і добрати до них українські відповідники.

На завершення запропонуйте учням розглянути найбільш поширені позначення та маркування текстильних виробів та одягу.

Знаки екологічного маркування І типу

Ці знаки підтверджують, що маркована будь-яким з цих знаків продукція пройшла екологічну сертифікацію згідно вимог міжнародного стандарту ISO 14024 і має покращенні екологічні характеристики в порівнянні з представленою на ринку продукцією в аналогічній категорії.

Така продукція:

  • більш безпечна;
  • краща для здоров'я;
  • пройшла незалежну оцінку згідно вимог міжнародних стандартів;
  • відповідає більш жорсткими екологічним критеріям ніж ті, що встановлені державними нормами.

Знак «Oeko-Tex Standard»

Цей знак на виробі означає, що маркована ним продукція відповідає вимогам європейських стандартів Oeko-Tex Standard.

Текстиль маркований таким знаком являє собою матеріал з природних волокон рослинного (бавовна, льон) або тваринного (вовна, натуральний шовк) походження без залишків агрохімії (пестициди, гербіциди, антисептики), забарвлений або надрукований природними барвниками, без проходження операції остаточної обробки тканин синтетичними препаратами.

Автор: Сєрова Г.В., канд. пед. наук, Державна екологічна академія післядипломної освіти та управління


7 клас

Розділ: Узагальнення й систематизація вивченого.

Тема: Частини мови, правопис і використання їх у мовленні.

Очікувані результати за чинною програмою:

Знаннєвий компонент

  • знає вивчені частини мови, визначає граматичні ознаки їх;
  • правильно пише слова, визначає орфограми.

Діяльнісний компонент

  • складає усні й письмові висловлення, доречно використовуючи вивчені частини мови з урахуванням виражальних можливостей кожної.

Ціннісний компонент

  • критично ставиться до власного мовлення, виявляє готовність до його вдосконалення.

Змістовний компонент: Вибір засобів побутової хімії.

ЗМІСТ ЗАВДАННЯ

Запропонуйте учням переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=KnfLlvwH1rM і подумати над запитаннями:

  • Що відбувається із водоймою?
  • Чи доводилось їм бачити щось подібне? Де? Коли?
  • Що є причиною цього?

Зазначте, що сьогодні нелегко знайти чисту воду, оскільки люди дозволяють забрудненню доходити до ґрунтових вод. Усе, що потрапляє до кухонної мийки чи унітазу, потім іде на міські очисні споруди або виливається на землю поряд з твоєю оселею.

Запропонуйте учням в парах прочитати текст про шкідливі речовини, що зустрічаються у засобах побутової хімії і обговорити, як можна уникнути проблем забруднення річок і водойм?

Особливе місце серед забруднювачів води посідають засоби побутової хімії – це засоби для миття посуду і підлоги, прання і прибирання квартири, тощо. Чимало цих товарів ми купуємо завдяки вдалій рекламі. Проте в рекламі, на жаль, нема мови про склад побутової хімії, про потенційний вплив на стан здоров’я людини та навколишнє середовище, зокрема водні джерела.

Найбільш шкідливими є фосфати та поверхнево-активні речовини. Їх вміст в пральних порошках від 15% до 40%. При попаданні у водойму значної кількості фосфатів, при високих температурах у воді швидко розвиваються ціанобактерії. Розмножуючись у великій кількості, синьо-зелені водорості споживають майже весь кисень, виділяють токсичні речовини, ще більше погіршуючи якість води. Деякі з ціанобактерій спливають на поверхню, утворюючи зверху щільну плівку схожу на килим. Згодом ця маса починає гнити.

Зазначте, що насамперед нам потрібно навчитись ідентифікувати небезпечні речовини, щоб не купувати і не використовувати подібні засоби. А також навчитись вибирати екологічно кращу продукцію. Для цього нам на допомогу екологічне маркування. Інформація за посиланням.

Завдання для учнів. Скласти пам’ятку (інструкцію) «Як обрати безпечні засоби побутової хімії», з використанням речень зі звертаннями та вставними словами, дієслів різних способових форм. Пояснити написання слів – різних частин мови та вживання розділових знаків.

Автор: Сєрова Г.В., канд. пед. наук, Державна екологічна академія післядипломної освіти та управління

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Рейтинг 0.00(0 голосів)