Очікувані результати

Після заняття-зустрічі учні зможуть:

  • пояснювати, що таке екологічне маркування;
  • розповідати про знак «Зелений журавлик»;
  • визначати, на яких товарах і чому є знаки екомаркування;
  • висловлювати власне ставлення до екомаркування;
  • формулювати наміри щодо власної екодружньої поведінки.

План змісту зустрічі

  • Що таке екомаркування.
  • Що означає знак «Зелений журавлик».
  • Як товари позначаються екомаркуваням.
  • Що для покупців означають різні знаки екомаркування.

Регламент зустрічі

  • Опрацювання слайду 3 «Зв'язок споживання товарів і глобального потепління» – до 4 хв.
  • Оголошення теми і результатів уроку – до 2 хв.
  • Складання оповідань про «Зеленого журавлика» – до 5 хв.
  • Пояснення вчителя щодо екомаркування, перегляд і обговорення відео – до 5 хв.
  • Опрацювання слайдів 6-10 – до 4 хв.
  • Формулювання власних обіцянок – до 10 хв.

Обладнання

Комп’ютер, презентація до заняття, олівці, аркуші паперу, картки для групової роботи.

Презентація до зустрічі. Завантажити в форматі ppt

Роздатковий матеріал:

Завантажити схему в форматі pdf


Як організувати роботу

Вступна частина

Запросіть учнів роздивитись слайд 2, запитайте у дітей: Як часто ви ходите в магазин з батьками? Коли ви ходите по рядах на що ви звертаєте увагу?

А чи звертали ви увагу, що є на упаковці товару крім його назви (діти говорять свої варіанти).

На них завжди розміщують спеціальні знаки, деякі з них називаються екологічне маркування. Скорочено – екомаркування. Виникає запитання, а що це?

Фахівці придумали екомаркування, тобто різні значки, які покликані показати вам, як покупцям, що цей товар більш екологічно кращий, тобто з «вироблений з чистою совістю».

Екомаркування має вигляд певного символу. Як правило до символу додається ще напис (текст) що вказує на екологічну перевагу продукції. Позначення може на етикетку або пакування. Таке маркування інформує що товар більш кращій для здоров’я і довкілля. І це перевірено експертною організацією.

Ми з вами зараз вже чудово розуміємо, що абсолютно всі процеси впливають на довкілля, але є можливість їх зменшити. На всіх стадіях створення, виготовлення, пакування, перевезення і таке інше важливо, щоб вплив на довкілля контролювався.

Екомаркування отримати не просто, для цього потрібно, щоб товар склав «екзамен» на відповідність вимогам спеціальних екологічних стандартів. Такі стандарти розробляються на основі кращих і більш чистих технологій. Товар якій пройшов оцінку на «відмінно» отримує відповідний сертифікат і право на позначення екомаркуванням.

Екологічне маркування можна знайти на харчових продуктах, косметиці, меблях, будматеріалах, фарбах і ін.

Важливо знати про символи що відносяться до екомаркування, впізнавати їх, шукати на різних товарах і купувати самі товари позначені ними.

Вибір саме таких товарів збереже ваше здоров’я і здоров’я нашої Планети.

Далі вчитель показує на екрані слайд №3 і просить розташувати картинки у послідовності, яка відображає зв'язок між нашими покупками та змінами клімату: (послідовність має бути такою: виробництво, транспортування, використання, сміття, викиди парникових газів, глобальне потепління)

Запитайте учнів:

Діти, як ви думаєте чи впливають наші покупки на клімат? Як можна зменшити вплив наших покупок на клімат?

(Важливо не купувати зайвого, відповідально вибирати різноманітні продукти й речі, не купувати пластик та ін.).

Наголосіть, що «Коли ми щось купуємо одним із важливих помічників у виборі товарів є екологічне маркування. Саме цьому буде присвячено сьогоднішню зустріч. Поговоримо про те, як кожен і кожна з нас може стати більш відповідальним і екологічно дружнім у виборі різних продуктів і речей й тим самим сприяти пом’якшенню змін клімату».

Назвіть тему зустрічі та розкажіть про очікувані результати.

Основна частина

Покажіть слайд 4 розкажіть дітям про те, що в Україні застосовується знак екомаркування як «Зелений журавлик» і покажіть його на екрані. Запитайте учнів: які запитання у вас виникають щодо цього зображення? (Який це птах? Чому він зеленого кольору? Звідкіля він прилетів? Де він живе? та ін.). Запросіть учнів, працюючи в парах, скласти невеличке оповідання про цього птаха.

Вислухавши кілька оповідань, покажіть учням слайд 5 і поясніть, що «Зелений журавлик» з’явився майже 20 років тому (у 2002 році) як спеціальний знак, який можемо побачити на упаковці товарів. Художник, який його малював, розповідав, що зображення журавлика, який летить над землею, нагадує нам про молоді зелені паростки. Життя на нашій планеті, подібно до цього паростку потрібно зберігати і підтримувати.

Скажіть, що зараз ми дізнаємось, на яких саме товарах ми можемо зустріти «Зеленого журавлика».

Запропонуйте учням уважно переглянути відео Екологічне маркування продукції, 1 хв. 30 с.

Переглянувши відео поставте дітям наступні запитання:

  • Що розуміють під екомаркуванням товарів?
  • Чим відрізняються такі товари від інших?

Після перегляду відео і обговорення зазначених запитань, спитайте в учнів також:

Чи доводилось їм бачити такий знак на товарі у магазині?

Де саме?

Розкажіть учням, що «Зелений журавлик» справжній герой, тому що він шукає серед величезної кількості продукції (продуктів і речей) більш безпечні, які не завдають шкоди ані здоров'ю, ані навколишньому середовищу. І коли він їх знаходить, то ставить свій знак, щоб будь-яка людина змогла їх знайти. Тепер нам варто дізнатись, як «Зелений журавлик» потрапляє на етикетку того чи іншого товару.

До того ж експерти вивчають, як виробляється, транспортується і використовується та чи інша продукція. Встановивши, що на виробництво витрачається мало ресурсів або з максимальною економією, природі завдається якнайменше шкоди та вживаються заходи для пом’якшення кліматичних змін можна ставити екологічне маркування.

Зокрема, перш ніж дозволити намалювати на товарі «Зеленого журавлика» експерти вимагають, щоб рівень викидів парникових газів під час виробництва і транспортування продукції був якомога нижчим, а пакування безпечне і могло бути перероблене якщо його відсортувати та здати на переробку. Також знак свідчить, що ця продукція дуже якісна. Вона не містить шкідливих речовин, безпечна для людини, а отже – більш краща для здоров’я.

Тобто експерти аналізують всі етапи життя товару: від добування сировини, виробництва до використання та викидання на смітник – від колиски до могили.

Прослідкуємо це на прикладі виготовлення звичайних футболок:

Запросіть учнів роздивитись малюнки на слайдах 6-10 і визначити, які етапи виробництва і використання футболок пов’язані із впливами на довкілля, що можуть посилити зміни клімату?

За рік в світі виготовляється близько 2 мільярдів футболок.

Поставте їм такі запитання:

  • Як ви думаєте, чи може виробництво футболок спричиняти зміни клімату? Чому?
  • З чого розпочинається виробництво футболок? (слайд 6)

Слайд 6: виробництво сировини. (Поясніть: «Для того, щоб виростити бавовну знадобляться хімікати та багато води. Воду беруть звичайну питну для того щоб організувати системний полив вибагливих рослин, з яких потім збиратимуть бавовну. Серед хімічних речовин використовують добрива та засоби боротьби з бур’янами та шкідниками, більшість яких є дуже небезпечними для довкілля і здоров’я людини, а особливо для тих хто працює на полях і власноруч збирає бавовну.

  • Як можуть впливати на зміни клімату підготовка і транспортування сировини? (слайд 7)

Слайд 7: підготовка і транспортування сировини

(Поясніть: Хімічні речовини, за допомогою яких знешкоджують бур’яни, потрапляють у ґрунт і воду, забруднюючи водойми. Пальне для тракторів, сівалок та комбайнів, які приймають участь у вирощуванні бавовни видобуваєтеся з викопних невідновлювальних джерел енергії – нафти чи газу. Викиди вуглекислого газу транспортними засобами складають значну частку в об’ємі парникових газів).

Продовжіть обговорення за слайдом 7.

  • Як впливає на зміни клімату транспортування продукції в магазин?
  • Чи може негативно впливати на зміни клімату використання/споживання футболок і як саме?

(Поясніть: для того, щоб доставити до магазину партію нових футболок інколи застосовують три види транспорту: морський, тобто перевозять вантажними кораблями наприклад з Туреччини (країна на півдні Європи, яке межує з Україною через Чорне море), потім це все прибуває в порт в Одесу, звідти вивантажують у склад залізничного потягу, який прибувши до Києва відвантажується на машини. Тобто процес транспортування є дуже складним, саме тому однією з еко звичок є – купуй місцеве!

  • Як впливає на зміни клімату переробка сировини і виготовлення футболок? (слайд)

Слайд 8: переробка отриманої сировини бавовни і виготовлення футболки

(Поясніть: Під час виробництва використовують хімічні речовини, барвники, щоб зробити футболки різнокольоровими, а це небезпечно і для навколишнього середовища, і для споживачів, і для працівників фабрики.

Виробляють футболки на фабриці, зазвичай не у тій країні в якій вони будуть продаватися, це додатковий негативний вплив на довкілля через транспортування сировини та вже готових товарів – футболок. Використання електроенергії у процесі виробництва вимагає значних витрат природних ресурсів. Під час спалювання нафти, вугілля і природного газу значна кількість парникових газів викидається в повітря. І підсилює дію парникового ефекту).

Використання і споживання (слайди 9-10) продукції спричиняє утворення великої кількості відходів. Площа сміттєзвалищ невпинно зростає, що стає причиною потрапляння отрути до ґрунтових вод, а також викидів газу в процесі розкладання і переробки/спалювання відходів).

Запитайте, як на думку дітей можна скоротити негативний вплив на довкілля під час усіх етапів життєвого циклу футболки? (Підсумуйте: для цього треба під час вирощування сировини використовувати натуральні добрива та засоби боротьби з бур’янами та шкідниками. Також треба скоротити та спростити транспортування сировини та готових футболок. Під час підготовки тканини та пошиття не використовувати небезпечних хімічних речовин для обробки та фарбування).

Підсумкова частина

Запитайте учнів: про які правила життя ми говорили на цій зустрічі? Чи готові вони їх дотримуватись і чому?

Запропонуйте учням подумати над змістом цієї та інших наших зустрічей і сформулювати обіцянку самим собі. Для цієї роботи можна роздрукувати файл ПДФ на кожного учня або показати їм слайд 11 і попросити оформити малюнок у себе на аркуші. У кожне маленьке коло учні мають вписати дію, яку вони готові робити кожного дня, щоб допомогти планеті. Намагайтесь, щоб формулювання були якомога конкретнішими, наприклад, вимикати світло за собою, замість економити енергію, посадити навесні власне дерево або кущ і доглядати за ним (замість саджати рослини) та ін.

Попросіть кількох учнів оголосити свої обіцянки.

Довідкова інформація для вчителя

Екологічне маркування (environmental label, ecolabel – англ.) – твердження, у якому зазначені екологічні аспекти певного товару, послуги або об’єкта будівництва. Можуть застосовуватися у вигляді фраз, символу чи зображення на етикетці або пакованні, у технічній документації, рекламних матеріалах тощо. Найбільш поширене екомаркування І типу, що відповідає стандарту ISO 14024, згідно з яким оцінювання переваг здійснюється на відповідність встановлених екологічних стандартів (критеріїв).

Програми екомаркування І типу діють в різних державах або регіонах у регіонах і стимулюють виробників і споживачів до виробництва і споживання продукції, яка мінімізує негативний вплив на довкілля, що передбачає скорочення викидів парникових газів та інших чинників, чим стримують глобальне потепління.

Більш детально на www.globalecolabelling.net

Екологічний стандарт – документ, якому має відповідати продукція, щоб отримати право на екомаркування. На кожну категорію продукції розробляється окремий стандарт що містить конкретні вимоги до різних показників ефективності, безпеки та екологічних характеристик. Принциповим є аналіз життєвого циклу. Вимоги таких стандартів доповнюють або посилюють загальнообов’язкові державні норми. Різниця між ними є конкурентною перевагою.

Життєвий цикл (life cycle – англ.) послідовні та взаємопов’язані між собою ланки, починаючи від отримання складників продукту (ресурсу, сировини, матеріалу) до утилізації того, що залишилось після його використання. Кожна з ланок пов’язана із споживанням ресурсів, забрудненням довкілля та впливами на здоров’я людини. На кожній ланці життєвого циклу є потенціал зменшити споживання ресурсів (у тому числі скоротити викиди парникових газів) і поліпшити екологічні характеристики продукції.

Український знак екологічного маркування не єдиний у світі.

В інших державах і регіонах є знаки аналогічного змісту.

Всі вони – знаки І типу відповідно до ISO 14024 та об’єднані в єдину міжнародну мережу GEN – Global Ecolabelling Network, вказують на відповідність екологічним стандартам і взаємно визнаються.

Детальніше на www.globalecolabelling.net

Щороку в жовтні світова спільнота відзначає Всесвітній День екологічного маркування (World Ecolabel Day, WED). Відзначення впроваджено з 2018 року з метою підвищити рівень компетентності споживачів щодо значення такого маркування і переваг більш екологічно кращих товарів, позначених ним.

Відеоролики:

Екологічне маркування продукції, 1 хв. 30 с.

Всесвітній День екологічного маркування, 1 хв. 04 с.

Публікації:

Про різні типи екологічного маркування

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Рейтинг 0.00(0 голосів)