Очікувані результати:

Після заняття-зустрічі учні зможуть:

  • сформувати уявлення про причини змін клімату на Землі;
  • розповідати, як впливає діяльність людей на клімат;
  • пояснювати взаємозв’язки між способом життєдіяльності людини і кліматичними змінами;
  • визначити і висловлювати власну позицію щодо причин зміни клімату.

План змісту зустрічі

  • Що таке парниковий ефект.
  • Як впливає діяльність людей на збільшення парникових газів.
  • Які види діяльності людей найбільш шкідливі для довкілля.

Регламент зустрічі

  • Вступне обговорення – до 5 хв.
  • Пояснення вчителя на основі слайдів (частина перша) – до 4 хв.
  • Проведення досліду – до 5-6 хв.
  • Пояснення вчителя на основі слайдів (частина друга) – до 4 хв.
  • Рухавка – до 3 хв.
  • Виконання завдання 1 – до 5 хв.
  • Виконання завдання 2 – до 4-5 хв.
  • Робота з малюнком «Моє місто» – до 5 хв.
  • Заключний тест – до 3-4 хв.

Обладнання

Комп’ютер/проектор/екран. Аркуші паперу (формату А4), олівці, ножиці.

Презентація до зустрічі. Завантажити в форматі ppt

Роздатковий матеріал

Завантажити файл для друку до завдання 1

Завантажити файл для друку до завдання 3

Завантажити файл для друку до завдання 4


Як організувати роботу

Вступна частина

Запросіть учнів пригадати:

  • Де і як відбуваються зміни клімату (слайд 2)? (на всій планеті і на території України. Вони викликають підвищення температури, зміни у напрямі вітрів, більш теплі зими та ін., що впливає на всі живі істоти на Землі)
  • Що таке глобальне потепління? (глобальне потепління – це поступове підвищення середньої температури на всій території Землі)

Зазначте, що від негативних наслідків потепління страждає все живе на планеті, і запропонуйте учням назвати приклади такого впливу на основі слайду 3:

  • Як потепління впливає на життя тварин? (за необхідності додайте: глобальне потепління призводить до занепаду середовища існування багатьох видів тварин та зменшує їх чисельність, обмежує можливість виростити потомство).
  • На рослини? (Вплив клімату на рослини дуже значний, особливо через коливання протягом року температури і кількості опадів. Так загальне потепління супроводжується температурними стрибками. Протягом доби температура може змінитися більше, ніж на 10 градусів, тому весняні заморозки можуть призвести до їхньої масової загибелі).
  • На людей?(Хоча люди і є причиною потепління клімату, вони також є і будуть його жертвою. Стан навколишнього середовища буде впливати на чисте повітря, чистоту питної води, достатню кількість їжі, безпечність житла).

Скажіть, що сьогодні ми поговоримо, чому відбуваються ці зміни і як на це впливає діяльність людей.

Основна частина

Далі перейдіть до пояснення причин кліматичних змін на основі слайдів. Ваше пояснення може бути приблизно таким.

«Вчені вважають, що температура землі підвищується внаслідок людської діяльності. Швидкий розвиток промисловості потребує спалювання великої кількості палива (слайд 4). Спалювання палива призводить до викидання в атмосферу багато різних газів.

Гази, які викидають у повітря заводи, фабрики, автомобілі та літаки, називають парниковими газами. Парникові гази – це природні або штучні гази в атмосфері. Вони діють як захисна ковдра навколо Землі. Вони затримують тепло, щоб зберегти Землю теплою.

Вони працюють як парники або теплиці у селян. Запитайте в учнів:

Ви колись бачили теплицю?

Для чого вона?

Щоб пояснити учням, як працює теплиця докладніше, запросіть їх до проведення досліду (його можна запропонувати учням в групах чи парах за наявності достатньої кількості обладнання або продемонструвати на клас, запросивши для участі кількох дітей).

Дослід

Обладнання: 2 термометра для вимірювання температури, прозорий поліетиленовий пакет (краще із зіп-застібкою), джерело тепла (сонце або настільна лампа).

Інструкція для проведення досліду:

  1. Визнач і зафіксуй температуру на обох термометрах на початку досліду.
  2. Поклади один термометр у поліетиленовий пакет і щільно його закрий.
  3. Розташуй термометри поряд на підвіконні або під лампою (так, щоб на них падало однаково світла).
  4. Визнач температуру на термометрах через 5 хвилин.

Запропонуйте учням заповнити картку спостереження.

Обговоріть з учнями:

  • Якою була температура на обох термометрах на початку?
  • Що змінилося після 5 хвилин на сонечку? Як ви гадаєте, чому так відбулося?

Поки триває дослід, розгляньте з учнями, як працює теплиця. Покажіть слайд 5 (права частина) і запитайте: як працює теплиця? (За необхідності поясніть, що це – пластиковий будинок для посадки рослин. Він побудований таким чином, щоб весняні сонячні промені могли проникати в нього. Метою є запобігання теплу зсередини повертатися у повітря і підтримувати всередині високу температуру, коли на зовні холодно.)

Продовжить своє пояснення далі на основі слайду 5 (права частина). «Земля певним чином схожа на цей пластиковий будинок. Пластик на теплиці затримує тепло, змушуючи температуру всередині теплиці підвищуватись. Так само парникові гази затримують тепло в атмосфері Землі, викликаючи підвищення температури Землі (слайд 6). Оскільки ці гази діють як ковдра на землі, без них земля була б занадто холодною, щоб жити на ній. Вони дають життя землі. Все тепло, яке не потрібно Землі, відбивається від її поверхні і повертається у повітря.

Коли люди спалюють газ, вугілля, нафту чи бензин дуже велика кількість парникових газів потрапляють в атмосферу. Ці гази додають парникового ефекту, викликаючи додаткове прогрівання землі (слайд 7). Отже саме діяльність людини додає занадто багато парникових газів в атмосферу, роблячи ковдру густішою. Як наслідок, земля стає все теплішою та теплішою. Це підвищення температури і називається глобальним потеплінням.

Проведіть руханку «Австралійський дощ» за таким алгоритмом:

  • Де на землі найспекотніші місця? (Африка, Австралія)
  • Як ви гадаєте, про що у спеку мріють мешканці цих континентів? (про воду, дощ)
  • Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!»
  • В Австралії піднявся вітер. (Тренер тре долоні).
  • Починає крапати дощ. (Клацання пальцями.)
  • Дощ посилюється. (Плескання долонями по грудях.)
  • Починається справжня злива. (Плескання по стегнах.)
  • А ось град — справжня буря. (Тупіт ногами.)
  • Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах.)
  • Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях.)
  • Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями.)
  • Тихий шелест вітру. (Потирання долонь.)
  • Сонце! (Руки догори.)

Запросіть учнів до виконання завдання 1 (слайд 8) індивідуально або в парах (для такого варіанту потрібно заздалегідь приготувати роздрукований текст або запросити учнів просто записати слова у потрібній послідовності).

Завдання 1

Додатково (за наявності часу) можете запропонувати учням завдання 2 (слайд 9) для виконання в парах або трійках. Після завершення роботи запросіть когось з учнів на основі цих слів як опорних пояснити, що стає причиною парникового ефекту.

Завдання 2

Скажіть учням, що зараз вони виконають цікаве завдання, яке поєднує все, про що йшлося на зустрічі.

Запросіть їх роздивитись малюнок (слайд 10), на якому намальовано багато видів діяльності людей, які призводять до збільшення у повітрі кількості парникових газів. Запропонуйте їм вирізати слова, подані у табличці, та розташувати їх у потрібних місцях на малюнку, таким чином, щоб показати, що відбувається.

Завдання 3

Цю вправу учні можуть виконати в інтерактивному форматі - learningapps.org

Після завершення цієї роботи хай учні сформулюють (запишуть) 2 речення про те, як люди впливають на зміну клімату.

Як варіант цієї вправи можна запропонувати учням створення в групах колажу «Підсилювачі» сонця».

Завдання 4

Кожна група має обрати 3 малюнки, на яких зображені об′єкти, які на їхню думку найбільше сприяють утворенню парникового ефекту. Їх треба прикріпити за допомогою ланцюжків зі скріпок до макету сонечка. Під час презентації результатів роботи, учні мають обґрунтувати свій вибір.

Підсумкова частина

На завершення запропонуйте учням рухливу гру «Вірю-невірю». Вчитель повільно читає твердження (подані нижче): якщо твердження вчителя вірне – учням треба підстрибнути, якщо твердження невірне – поплескати в долоні.

  1. Глобальне потепління спричиняє зміни у нашому кліматі.
  2. Глобальне потепління – це підвищення середньої температури у різних частинах планети.
  3. Спалювання вугілля для опалення не призводить до глобального потепління.
  4. Коли спалюють відходи виділяються парникові гази.
  5. Діяльність людей прискорює глобальне потепління.
  6. Глобальне потепління – це добре.
  7. Клімат і погода – це одне і те ж.
  8. Найбільш поширеним парниковим газом є кисень.
  9. Діяльність людини не спричиняє глобального потепління.
  10. Люди раніше збирали більше їжі, ніж сьогодні.
  11. Енергоефективна діяльність спричиняє глобальне потепління.
  12. При спалюванні відходів виділяються парникові гази.

Цей тест може бути також запропонований учням як «Картка індивідуального опитування» або он-лайн гугл-тест (слайд 11).

Довідкова інформація для вчителя

Глобальне потепління і зміна клімату вже не розглядаються, як суто екологічна проблема, а більше – як економічна і соціальна.

Природа — життєва потреба людини. Крім створення умов для існування, вона забезпечує людству високу якість життя: виробляє і підтримує повітря, воду та ґрунт, від яких ми всі залежимо. Природа також регулює клімат, забезпечує запилювання, контролює шкідників та знижує вплив стихійних лих.

Близько мільйона видів тварин та рослин знаходяться під загрозою зникнення, багато з них можуть зникнути упродовж найближчих десятиліть. Це складає ⅛ усіх видів на планеті – більше, ніж будь-коли в історії людства.

Основною причиною такої безпрецедентної загрози біорізноманіттю є людина та її діяльність.

За останні 40 років майже на 60% знизилась чисельність хребетних тварин у дикій природі.

Найшвидше зникають види, які існують у прісноводних водоймах – річках та озерах. Одна із останніх українських втрат — це осетер європейський. Цей вид пережив динозаврів і масштабне вимирання видів на планеті, однак був знищений внаслідок діяльності людини.

Вимирання загрожує мільйону видів тварин і рослин, багато з них можуть зникнути упродовж найближчих десятиліть. Серед них – рідкісні види тварин в Україні – ведмідь, рись та осетрові риби. У список видів, яким загрожує зміна клімату, потрапили: велика панда (Китай), зелена морська черепаха (Південна Африка), орангутанг борнео (Індонезія), кити (Америка), слони (Африка), жаби (Австралія), тигр (Індія).

Зміни у землекористуванні визначаються як найзначніший із чинників втрати біологічних видів. Найпоширенішою причиною таких змін є сільське господарство. У період 1980-2000 роки 100 мільйонів гектарів тропіків були захоплені людиною, в основному для випасання худоби в Південній Америці та розширення плантацій у Південно-Східній Азії. Половина цих земель – були незайманими лісами. Зараз більше третини земної поверхні і близько 75% прісної води використовуються для цієї галузі. Інтенсифікація сільського господарства спричиняє подальшу втрату місць існування видів та їх зникнення, і зі зростанням потреби у сільськогосподарській продукції негативний вплив посилюється.

Глобальне потепління має значний вплив на розповсюдження рослин і формування рослинних угрупувань, особливо коливання протягом року температури і кількість опадів.

З одного боку, зими стали коротшими, і в рослин з’явилося більше часу для активного життя. З іншого боку, загальне потепління супроводжується температурними стрибками. Протягом доби температура може змінитися більш ніж на 10 градусів. Однак рослини, які прокинулися в період зимових відлиг, ослаблені, тому весняні заморозки можуть призвести до їхньої масової загибелі.

Рослини і тварини, що звикли до більш прохолодного клімату, будуть змушені переміщуватися до полюсів або у високогір'я.

Серед основних проблем, які загрожують людству через вимирання тварин і рослин внаслідок потепління – неможливість вести сільське господарство традиційними способами, нестача продуктів харчування, посуха і нестача води, стихійні лиха тощо. Уже зараз кожна дев’ята людина на планеті страждає від голоду, що часто є безпосереднім наслідком погіршення стану навколишнього середовища, посух і втрати біорізноманіття.

До кінця сторіччя до 3 млрд людей потерпатимуть від нестачі питної води, 100 млн людей потерпатимуть від щорічного затоплення прибережних територій.

Зміна клімату вже спричинила переселення, що стали основою суперечок та конфліктів по всьому світу. Подальше збільшення числа мігрантів є одним з очікуваних наслідків зміни клімату у майбутньому. За прогнозами до 2050 року кількість кліматичних біженців у світі сягне 250 мільйонів.

В Україну почнуться міграції з територій південно-східних регіонів планети, які стануть непридатними для проживання. Існує також загроза поширення інфекційних захворювань, непритаманних Україні (малярія, гарячка, денге тощо).

Але найбільший страх викликають природні катастрофи, спричинені зміною клімату. Більш жорстокі циклони, повені, зсуви землі, лавини, грязеві селі та лісові пожежі: щонайменше половина населення може постраждати від шкідливих ефектів зміни клімату.

Основні поняття

Парниковий ефект. Нагріта поверхня Землі випромінює теплове (інфрачервоне) випромінювання, велика частина якого поглинається атмосферою – тим сильніше, чим більше в ній парникових газів (водяна пара, вуглекислий газ, метан та ін.). Таким чином, зростання вмісту цих газів підсилює парниковий ефект атмосфери, виконуючи роль своєрідної поліетиленової плівки. Загалом парниковий ефект посилився на 2%. Проблема полягає в його подальшому посиленні, якщо не будуть прийняті колективні заходи по зниженню викидів парникових газів внаслідок господарської діяльності людини і припиненню вирубки тропічних лісів. Зростання концентрації вуглекислого газу однозначно пов'язується зі спалюванням вугілля, нафтопродуктів і газу, знищенням лісів, а ці процеси тривають.

Якщо людство не буде вживати заходів зі зниження викидів парникових газів вже сьогодні – втрачатиме 5-20% ВВП щорічно в наступні роки внаслідок втрат у сільському господарстві, збитків від більшої кількості потужніших стихійних лих, нестачу питної води та затоплення поселень, тощо.

Викопні види палива – різні види палива на основі вуглецю, видобутого з покладів викопного вуглеводневого палива, наприклад нафти, природного газу і вугілля. Торф також вважається викопним паливом, оскільки характерний час його утворення набагато більший (тисячі років), ніж тимчасова шкала зміни клімату через діяльність людини (десятки років або кілька сотень років).

Парниковий газ – газ, який має парниковий ефект, тобто поглинає в атмосфері теплове випромінювання Землі. Зростання концентрації в атмосфері парникових газів внаслідок діяльності людини призводить до підвищення температури і зміни клімату. До основних парникових газів в атмосфері Землі відносяться пари води (H2O), вуглекислий газ (CO2), закис азоту (N2O), метан (CH4), озон (O3), гексафторид сірки (SF6), гідрофторвуглецеві сполуки (ГФВ) і перфторвуглецеві сполуки (ПФВ). Шість парникових газів контролюються Кіотським протоколом: СО2, СН4, N2О, ГФУ, ПФУ и SF6.

Крім перерахованих парниковим газом є водяна пара (найважливіший парниковий газ атмосфери Землі), але з огляду на його природне походження і відсутності даних про істотне зростання його концентрації в атмосфері він не розглядається в заходах щодо зниження парникових газів.

Пом'якшення змін клімату. Під пом'якшенням розуміється прямий вплив на причину зміни клімату внаслідок діяльності людини, тобто зниження викидів парникових газів (пом'якшення наслідків зміни клімату має зовсім інший зміст, близький до адаптації). Зниження викидів (пом'якшення змін клімату) може реалізовуватися через різні технологічні, організаційні, правові та інші заходи. Пом'якшення може виражатися як в зниженні обсягу викидів парникових газів, так і в зниженні питомих викидів. Пом'якшення може проводитися і за допомогою посилення стоків – поглинання вуглекислого газу лісами та іншими екосистемами в результаті певної діяльності, заходів або проектів.

Адаптація. Пристосування природних систем і систем діяльності людини до нових або мінливих умов навколишнього середовища. Адаптація до зміни клімату означає пристосування у відповідь на фактичний або очікуваний вплив клімату або його наслідків, яке дозволяє знизити шкоду і використовувати сприятливі можливості.

Причини зміни клімату

Зміни, що спостерігаються в кліматичній системі Землі, вчені пов'язують з аномальним зростанням концентрації в атмосфері так званих «парникових газів» (вуглекислий газ, метан, закис азоту і ін.). Ці гази затримують інфрачервоне випромінювання, яке випускає земна поверхня, створюючи тим самим «парниковий ефект». Явище парникового ефекту дозволяє підтримувати на поверхні Землі температуру, при якій стало можливе виникнення і розвиток життя. Якби парниковий ефект був відсутній, середня температура поверхні земної кулі була б значно нижче, ніж вона є зараз. Однак при підвищенні концентрації парникових газів і одночасному зниженні прозорості атмосфери через значну кількість пилу збільшується непроникність атмосфери для інфрачервоних променів, що призводить до підвищення температури Землі.

Природними факторами, що підсилюють парниковий ефект, є зміна розмірів і взаємного розташування материків і океанів, зміна світимості Сонця, зміни параметрів орбіти Землі, зміна прозорості атмосфери і її складу в результаті флуктуацій вулканічної активності, зміна концентрації вуглекислого газу в атмосфері при взаємодії з біосферою, зміна відбивної здатності поверхні Землі.

Однак, в 2007 р. Міжурядова група експертів зі зміни клімату, яка об'єднує тисячі вчених з 130 країн світу, представила свою Четверту оціночну доповідь, в якій містяться узагальнені висновки про минулі і нинішні кліматичні зміни. У цій доповіді зауважується, що з імовірністю 90% спостережувані сучасні зміни клімату пов'язані з діяльністю людини. Зростання концентрації парникових газів з середини XVIII століття, на думку вчених, пов'язаний з господарською діяльністю людини, насамперед – спалюванням вуглецевого викопного палива (тобто нафти, газу, вугілля та ін.), промисловими процесами, а також зведенням лісів – природних поглиначів СО2 з атмосфери.

Людський фактор у походженні сучасних кліматичних змін, зокрема, підтверджують палеокліматичні дослідження, які базуються на аналізі змісту парникових газів в бульбашках повітря, що вмерзли в лід. Вони свідчать, що такої концентрації СО2 як зараз, не було за останні 650 000 років. В результаті індустріалізації викиди вуглекислого газу різко зросли: тільки за останні 25 років вміст вуглекислого газу в світовій атмосфері збільшилася приблизно на 80%. Відповідальність за більш ніж 80% всіх викидів парникових газів лежить на найбагатших країнах планети, незважаючи на те, що в цих державах сконцентровано всього лише 20% світового населення.

ТОП-5 ГЛОБАЛЬНИХ РИЗИКІВ НА НАСТУПНІ ДЕСЯТЬ РОКІВ ЗА ЇХ ІМОВІРНІСТЮ:

  • Екстремальні погодні явища.
  • Неспроможність урядів та бізнесу призупинити зміну клімату або адаптуватися до неї.
  • Значні природні лиха, такі як землетруси, цунамі, виверження вулканів та геомагнітні бурі.
  • Значна втрата біорізноманіття та руйнування наземних і водних екосистем із незворотними наслідками для довкілля.
  • Екологічні збитки та катастрофи, спричинені людиною, в тому числі екологічні злочини, такі як розливи нафти та радіоактивне забруднення.

(За даними Всесвітнього фонду дикої природи WWF)

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Рейтинг 0.00(0 голосів)