Очікувані результати:
Після заняття-зустрічі учні зможуть:
- розповідати про значення води у житті людей;
- пояснювати взаємозв’язок між змінами клімату і станом водойм у світі та в Україні;
- розповідати про проблеми водойм в Україні у результаті недружньої поведінки людей;
- визначати і пояснювати способи заощадження води;
- висловлювати власну позицію щодо заощадження води.
План змісту зустрічі
- Значення води в житті людей.
- Які проблеми щодо води існують в Україні.
- Які є правила екодружнього поводження з водою.
Регламент зустрічі
- Повторення інформації про сутність змін клімату та їх вплив на водні ресурси – до 5 хв.
- Аналіз і обговорення інфографіки – до 7 хв.
- Обговорення прислів’їв – до 3 хв.
- Опрацювання казки – до 5 хв.
- Перегляд і обговорення мультфільму – до 5 хв.
- Обговорення і планування дій – до 10 хв.
- Малювання – до 5 хв.
- Загальне коло – до 2 хв.
Обладнання
Комп’ютер /проектор/екран. Аркуші паперу (формату А4), олівці, ножиці.
Презентація до зустрічі. Завантажити в форматі ppt
Як організувати роботу
Вступна частина
На початку зустрічі нагадайте учням про сутність змін клімату. Для цього запросіть їх розглянути слайд 2 та запитайте:
- Що таке зміни клімату?
- Чи доводилось вам бачити, що відбувається з калюжами, навіть великими, коли пригріває сонечко?
- А що відбувається влітку зі ставками та річками?
- Як пов’язані права та ліва частини малюнку?
- Як глобальне потепління впливає на водойми?
- Чи можуть люди запобігти цьому? Як саме? (не коментуйте відповіді учнів, адже ці питання розглядатимуться на занятті далі).
Скажіть, що сьогодні ми поговоримо про те, як в умовах змін клімату і глобального потепління варто поводитись з водою.
Основна частина
Покажіть учням слайд 3 і попросіть їх прочитати факти про воду, наведені в інфографіці. Запросіть учнів обговорити в парах (слайд 4):
- В яких формах існує вода на планеті?
- Чому людям може не вистачити води на Землі, хоча вона покриває більшу частину земної поверхні?
- Які факти свідчать про витрачання води людиною кожного дня?
- Чи можна заощадити воду у повсякденному житті, виходячи з цих фактів?
Після презентації результатів роботи обговоріть з учнями у загальному колі:
- Яке значення води для людини?
- Чому?
Запросіть учнів виконати завдання на слайді 5 і запитайте:
- Чи завжди люди поводяться з водою обережно та турбуються про неї?
Скажіть, що зараз ми почуємо казку і попросіть подумати:
- Які проблеми виникли у Водяного і чому?
Прочитайте дітям вголос початок казки:
«У тихому закинутому ставку жив з незапам'ятних часів Водяний. Він давно застарів і обріс баговинням. А в останні роки все частіше можна було почути його сумну пісню:
«Я - Водяний, я - Водяний.
Порожнім став ставочок мій.
Не став - якесь болото!
У ньому плаває гидота!
Покинули мене рибки і жабки.
Живуть в ставку тепер бляшанки.
Папір навколо, банки, склянки.
Латаття не пускає тут пуп′янки.
Ех, життя моє – самота…»
Почули сумну пісню діти:
- Як це? Чому в ставку склянки? А куди зникли жаби?
Водяний, який раніше не показувався на очі людям, цього разу не став ховатися у глибині ставка. Він розповів, яким прекрасним місцем був його рідний ставок зовсім ще недавно. Від спогадів Водяний зовсім засмутився і гірко заплакав:
- Доведеться перебиратися в сусіднє озеро, на чужину, а моє, рідне, залишити».
Зупиніться і запитайте учнів:
- Що трапилось з Водяним? (слайд 6)
- Як можна допомогти Водяному?
Скажіть, що зараз ми дізнаємось, що ж відбулося далі. Продовжить читання:
«Шкода стало дітям нещасного Водяного.
- Без чистої води він загине, - вирішили діти. - Потрібно повернути цьому місцю колишню чистоту і красу. І почали прибирати навколо ставка. Вони також запросили дорослих, які почистили і сам ставок».
Запитайте,
- Яка ще поведінка людини може бути небезпечною для води?
Запросіть учнів подивитись мультфільм «Заожаджуй воду щоб допомогти планеті», 2 хв. 50 с. і визначити:
- Що треба робити, щоб заощадити/заощаджувати воду?
Порівняйте думки зі слайдом 7.
Запросіть учнів попрацювати в групах із завданням: складіть опис кожної із запропонованих дій.
- Дія 1. Закриваю кран міцно.
- Дія 2. Мию руки і зберігаю воду.
- Дія 3.Чищу зуби економно.
- Дія 4. Витрачаю води рівно скільки треба.
- Дія 5. Використовую воду повторно.
Описуйте дію за алгоритмом:
- Чому діяти
- Як діяти
- Що отримаємо
Після презентації результатів груп запитайте:
- Які з цих дій ви готові виконувати вже сьогодні?
Підсумкова частина
Запросіть учнів в групах намалювати листівки, які закликають інших – однолітків і дорослих – заощаджувати воду.
Запросіть дітей підвести підсумки зустрічі, закінчуючи речення:
- Тепер я знаю…
- Тепер я буду…
Довідкова інформація для вчителя
Вода – один з найважливіших компонентів біосфери, основа життя на Землі та є одним з найголовніших видів природних ресурсів.
Водні ресурси є стратегічним, життєво важливим природним ресурсом, що має особливе значення. Вони є національним багатством кожної країни, однією з природних основ її економічного розвитку, забезпечуючи усі сфери життя і господарської діяльності людини, можливості розвитку промисловості й сільського господарства, розміщення населених пунктів, організації відпочинку й оздоровлення людей.
Поняття водні ресурси охоплює всі води нашої планети, що перебувають у вільному, хімічно незв'язаному стані. Вони у широкому розумінні складаються з вод Світового океану та поверхневих (ріки, озера, водосховища, ставки) і підземних вод суходолу, а також вод, зосереджених у льодовиках, заболочених і перезволожених ґрунтах, атмосфері. У вузькому розумінні до поняття водні ресурси належать поверхневі та підземні води певної території й акваторії, придатні для використання у сільськогосподарському і промисловому виробництві та для задоволення комунально-побутових потреб населення.
Україна належить до держав з недостатнім забезпеченням водними ресурсами. Вона – одна з найменш водозабезпечених країн Європи. Водні об’єкти України вкривають 24,2 тис. кв. км, що становить 4,0% від її загальної території (603,7 тис. кв. км). До цих об’єктів належать річки, озера, водосховища, ставки, канали тощо. Територія України має не дуже густу річкову мережу (середнє значення – 0,34 км/кв. км), тут нема великих природних водойм і небагаті запаси підземних вод. Болота, що були природним регулятором водності річок, нині наполовину осушені. Отже, водні природні ресурси України – це, насамперед, місцевий і транзитний стік річок, водні запаси озер, штучних водойм і підземних горизонтів.
Річкову мережу України складають понад 71000 річок загальною довжиною більше 170 тис. км. Її середня густота – 0,25 км/км2. Майже всі річки належать до басейнів Чорного та Азовського морів і тільки 4% – до Балтійського моря. Водні ресурси України формуються, в основному, за рахунок стоку річок Дніпро, Дністер, Сіверський Донець, Південний Буг, Тиса, на яких побудовані водосховища. Питома забезпеченість річковим стоком в Україні – близько 1000 м3 на особу в рік, що нижче в 2,5 рази ніж в Німеччині та Швеції, в 3,5 рази ніж у Франції та у 5 разів ніж в Англії.
Основними забруднювачами водних джерел залишаються підприємства металургії, вугільної промисловості, енергетики, лісохімічної промисловості та АПК, а особливо комунальне господарство, частка якого спричиняє майже половину викидів забруднюючих речовин у водні стоки країни.
Через інтенсивне надходження шкідливих речовин у підземні водоносні горизонти, тільки за останні 20 років кількість осередків їх забруднення збільшилася більш ніж у 4 рази.
Усе це призвело до того, що проблема забезпечення українського населення чистою питною водою стала дуже гострою. Забруднення, що надходить з України в басейни Чорного та Азовського морів, завдає шкоду біорізноманіттю, викликає серйозне занепокоєння у міжнародної громадськості.
Рішенням Організації Об’єднаних Націй у 1993 р. було затверджено
22 березня як День Водних ресурсів. 2020 року він проходив під гаслом «Вода та зміни клімату – прискорення дій», що підтверджує важливість прісної води на планеті Земля, закликаючи всіх до посильного вкладу в захист всіх водних ресурсів від забруднення, виснаження, а також поведінки у прибережних смугах та на самих водних об’єктах з відповідальною особистою повагою.
Кожний рік у 3-ті вихідні вересня по всьому світу проходять екологічні акції в рамках Міжнародного дня чистих берегів ( англ. International Clean Beach Day). Захід започатковано у 1986 році і з кожним роком він набуває все більшої популярності. Цього дня проводяться акції на узбережжях річок, морів та океанів, з метою попередження забруднення побутовими відходами водних ресурсів.
У вересні 2015 року в рамках 70-ї сесії Генеральної Асамблеї ООН у Нью-Йорку відбувся Саміт ООН зі сталого розвитку та прийняття Порядку денного розвитку після 2015 року, на якому було затверджено нові орієнтири розвитку. Підсумковим документом Саміту «Перетворення нашого світу: порядок денний у сфері сталого розвитку до 2030 року» було затверджено 17 Цілей Сталого Розвитку.
Ціль 6. Чиста вода та належні санітарні умови.
В сучасних умовах близько 2,2 млрд. населення не мають доступу до безпечної питної води. Чиста, доступна вода для всіх є невід'ємною частиною світу, у якому ми хочемо жити. Для досягнення цієї мети на планеті є достатньо прісної води. Але через погану економіку або погану інфраструктуру щороку мільйони людей, більшість з яких є діти, помирають від хвороб через погану санітарну гігієну. Це також негативно впливає на продовольчу безпеку та освітні можливості для бідних сімей у всьому світі. До 2050 року кожен четвертий, ймовірно, буде жити в країні, яка зазнала проблем з водою. Захист і відновлення водних екосистем, таких як ліси, гори, болота і річки, має важливе значення для пом’якшення дефіциту води. Активніше міжнародне співробітництво також є необхідним для стимулювання ефективного використання водних ресурсів і забезпечення технологій обробки у країнах, які розвиваються.
В Україні з 2001 р. щорічно проводиться Всеукраїнський конкурс «До чистих джерел», відзначаються водні події і Дні річок:
22 березня Всесвітній (міжнародний) день води (англ. World Water Day) — міжнародний день ООН, запроваджений Генеральною Асамблеєю в 1993 році.
У третю суботу травня – День Південного Бугу.
8 червня Всесвітній день океанів (англ. World Oceans Day)
29 червня – Міжнародний день Дунаю. 6 липня відзначається Міжнародний день Дніпра та ін.