Заняття 2.

Поводження з ресурсами у побуті

Завантажити презентацію до заняття

Очікувані результати:

Після участі в занятті учні зможуть:

  • пояснювати, як пов’язані стале споживання і поведінка кожної людини щодо відходів;
  • розповідати про проблеми, пов’язані з досліджуваною темою, на прикладі власного району (місця проживання);
  • проводити інтерв’ю, документування і розрахунки і оцінку власного способу життя;
  • мотивувати себе й інших свідомо робити вибір поведінки щодо відходів;
  • розробити власний план змін у щоденній поведінці;
  • відчути рівень особистої мотивації до змін.

Можливі варіанти організації пізнавальної діяльності учнів

І. Як проблема відходів пов’язана із сталим споживанням?

Запросіть учнів до перегляду мультфільму і попросіть їх визначити заняття

Відео для дітей про шкідливість сміття (Тривалість відео 1 хв 12 сек.)

Після перегляду візьміть у дітей, скориставшись уявним мікрофоном, коротке інтерв’ю з питання: чи є проблема сміття важливою для людства, чому? (3 хв). Покажіть учням слайд 2 презентації і запропонуйте зробити висновки про те, як відходи впливають на життя людини і природи.

Запитайте учнів:

  • що є вирішальним чинником для нагромадження всієї величезної кількості відходів, які вже сьогодні засмічує планету?
  • як споживання людей пов’язане з відходами?

Покажіть слайд 3 і запросіть учнів прокоментувати його:

  • що ви бачите на картинці? які цифри наведені?
  • яке враження створюють на вас ці цифри?
  • які думки виникають у вас щодо цієї статистики?
  • чи відображають вони зв’язок між відходами і споживанням? Чому?
  • яким має бути цей зв’язок, якщо ми говоримо про стале споживання.

Скажіть, що вони можуть самі провести дослідження щодо відходів, які продукує їхня родина або клас і потім обговорити це з однокласниками. Для таких досліджень використайте Додаток 2.1.

Додаток 2.1 Аудит «Cміття вдома та в школі»

Зазначте, що на занятті ми поговоримо про зв’язок між відходами і сталим споживанням, а головне визначимо і оберемо для себе ті зміни, які допоможуть нам і нашій планеті поступово позбутись сміття.

ІІ. Що означає свідоме поводження з відходами?

Запитайте учнів:

  • навіщо ми звернулись до цієї теми?
  • у чому наша мета?
  • у чому завдання кожної людини щодо відходів, які вона продукує, коли задовольняє власні потреби?

Запросіть їх, працюючи в парах, назвати вже відомі їм шляхи скорочення кількості відходів у повсякденному житті. Всі виголошені учнями ідеї записуйте на дошці (листі паперу). Під час презентації використовуйте метод «коло ідей».

Скажіть, що є дуже важливий спосіб скорочення відходів, спочатку відсортувати все те, що може бути перероблено. Запросіть учнів подивитись відео щодо сортування і знайти відповідь:

  • на які частини потрібно розділяти відходи?
  • які ресурси можна знайти, коли сортуєш відходи?
  • чому варто обов’язково сортувати відходи?

Запросіть учнів до перегляду відео

Відео «Соціальний ролик про сортування сміття» (Тривалість відео 4 хв 22 сек)

Потім обговоріть поставлені запитання, наголошуючи, що чим більше шляхів переробки знайде людство, тим менше сміття залишиться на планеті. А можливість такої переробки залежить насамперед від сортування його кожною людиною. Покажіть учням слайд 4 і розкажіть про громадський рух «Україна без сміття».

Якщо у вас є час, можна залучити учнів до презентації міні-проектів щодо поводження з промисловими відходами, зауваживши, що скорочення відходів – це національна проблема, до якої мають долучатись всі громадяни України. (Додаток 2.5)

Ще раз нагадайте, що потрібно знати правила сортування і запропонуйте учням в 4-х групах розглянути слайди 5-8. Хай кожна група уважно прочитає поради щодо одного з видів відходів і сформулює відповідні поради для споживача і представить їх класові.

Далі зверніться до переліку інших шляхів скорочення відходів у повсякденному житті. Запропонуйте порівняти їх з переліком, який у вигляді фотографій представлений на слайді 9. Скажіть, що зараз ми обговоримо кожен з них. Об’єднайте учнів у 6 груп відповідно до кількості дій у Додатку 2.2.:

  • ДІЯ 1. Сортування сміття для подальшої переробки
  • ДІЯ 2. Вторинне використання паперу
  • ДІЯ 3. Компостування
  • ДІЯ 4. Торбинки для покупок
  • ДІЯ 5. Друге життя старих речей
  • ДІЯ 6. Допомога своїй громаді

Додаток 2.2. Робота з відходами

Запропонуйте кожній групі прочитати опис однієї чи двох дій (у залежності від кількості груп) у відповідному тексті і підготуватися до представлення цієї інформації класу. Доповідачі від груп представляють кожну дію класу.

Розкажіть про ваш власний досвід роботи з відходами.

ІІІ. Що я можу зробити, щоб зменшити кількість відходів?

Запросіть кожного учня/ученицю індивідуально розглянути можливість застосування нових звичок, обрати придатні для нього особисто і скласти особистий план дій з 3-4 пунктів за прикладом слайду 10 (3 хв).

Запропонуйте учням представити і обговорити в групах складені індивідуальні плани, а також необхідність підтримки однокласниками їхніх ідей (7 хв).

Скажіть, що сьогодні боротьба проти сміття набуває масового характеру в нашій країні, зокрема і серед молоді. За наявності часу запросіть учнів подивитись одне чи кілька відео із запропонованих нижче і обговорити досвід своїх однолітків у розв’язанні проблеми сміття.

Запросіть їх подумати, щоб вони могли/хотіли б зробити, щоб поширити ці ідеї в своїй громаді (на основі слайду 11).

Заняття завершується обговоренням індивідуальної та командної роботи та оцінкою її результатів за питаннями:

  • які думки і почуття у вас виникли протягом заняття?
  • що ви могли б назвати «відкриттям» цього заняття?
  • що хочеться зробити негайно?
  • що ви одразу розповісте своїм рідним і знайомим?

Додаткові відео та ін. ресурси

1) Сортуй

Співробітники української компанії MacPaw створили безкоштовний додаток «Сортуй», який покликаний полегшити процес сортування сміття. У ньому зібрані рекомендації щодо утилізації відходів, а також адреси доступних станцій прийому вторсировини. Додаток полегшить життя як екопочатківцям, так і досвідченим послідовникам «zero-waste» («нуль відходів») – підкаже, як і де дати друге життя контейнерові з фольги, електроприладам, коробкам з-під піци, старому одягу.

Основні функції «Сортуй»:

  • в три кліки визначить тип сировини;
  • розповість про особливості й умови сортування окремих видів сміття;
  • покаже найближчу станцію сортування й побудує до неї маршрут;
  • запропонує на вибір універсальні правила сортування або адаптовані до вимог станцій «Київвторресурси» і «Україна без сміття»;
  • повідомить про зміни правил сортування.

2) Як перевинайшли упаковку

Щоб позбутися загрозливих сміттєзвалищ, сміття необхідно сортувати та відправляти на переробку. Цю упаковку можна їсти та додавати до страви. На відміну від пластику вона ще й корисна і для людей, і для природи. Це ще один крок для збереження нашої природи.

Відео «Як перевинайшли упаковку» (Тривалість відео 1 хв 27 сек)

3) Супермаркет без пластику

В Німеччині набирають популярність магазини без пластику. Жодних одноразових пакетів або пластикової упаковки - покупці кладуть товари у мішечки з тканини або одноразові торбинки. Як працює такий супермаркет у Мюнхені.

Відео «Супермаркет без пластика» (Тривалість відео 1 хв 51 сек)

4) Ідеї повторного використання речей

Матеріали за посиланням

5) Ідеї щодо допомоги своїй громаді

Відео «Сортувальня» (Тривалість відео 2 хв 00 сек)

6) В Україні почали продавати посуд з висівок.

Одну тону пшеничних висівок можна перетворити на 10 тис тарілок. І головне, що посуд повністю розкладається за 30 днів (паперовий – за півроку). За цією технологією можна робити звичайний набір одноразового посуду - тарілки, стакани, прилади. У тарілках можна розігрівати їжу (в тому числі суп) і навіть запікати щось в духовці. Після використання ними можна годувати тварин і птахів.

Якщо у вас є можливість провести додаткові заняття

1. У Додатку 2.3. ви знайдете вправи на аналіз конфліктних ситуацій та методику їх опрацювання в класі.

Додаток 2.3. Аналіз конфліктних ситуацій

2. Гра «Recycle Roundup». Для домашніх або додаткових занять у вільний час можна запропонувати дітям гру «Recycle Roundup» («Сортуємо сміття»), розроблену журналом National Geographic Kids. Мета гри — допомогти мавпочці очистити парк від сміття, правильно розсортувавши його по кошиках. Завдяки грі діти дізнаються, що можна здати на переробку, а що не можна.

Керуючи мавпочкою, потрібно підбирати сміття і відносити його до відповідного кошику, щоб на землі не залишилося жодного предмета.

У грі три кошики. Синій кошик із позначкою «Recycle» — для сміття, яке можна переробити і використовувати повторно. Наприклад, скло, папір. Зелений кошик із зображенням листочка — для органічних відходів: овочів, фруктів і т.п. І червоний кошик — для інших видів відходів, які не підлягають переробці.

Гра на швидкість і правильність: за те сміття, яке було віднесено до правильного кошику — мавпочка посміхається. Гра доступна за посиланням

3. Екомаркування. Принесіть в клас кілька упаковок від соку, води, молока та ін. і розгляньте разом з учнями маркувальні позначки на цих товарах. Розкажіть учням про стрічку Мебіуса і покажіть, яка вона на паперовій моделі. Поясніть, що цей символ використовується для екомаркування товарів.

Екомаркування — спеціальні графічні символи або текст — може наноситися на виріб, упаковку або супровідну документацію. Екомаркування підтверджує відповідність товару або послуги певним нормам безпеки для навколишнього середовища і споживача. Перевірку на відповідність нормам можуть здійснювати державні структури або екологічні організації.

Найбільш поширеним символом, що застосовують як екологічну самодекларацію, є «Листок Мебіуса»:

(а) «вміст з повторно переробленого матеріалу» (заштрихований)

(б) «придатний для повторного переробляння» (прозорий).

У разі використання «Листка Мебіуса» у значенні «вміст повторно переробленого матеріалу» має бути зазначений відсоток вмісту повторно переробленого матеріалу.

4. У Додатку 2.4 ви знайдете дві екологічні казки, що відповідають проблематиці заняття, та ґрунтовно розроблену методику їх опрацювання з учнями на уроках чи виховних годинах.

Додаток 2.4. Екологічні казки

5. У Додатку 2.5 ви знайдете завдання для учнів щодо вторинної переробки відходів.

Додаток 2.5. Завдання для учнів щодо вторинної переробки відходів

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Рейтинг 0.00(0 голосів)